Dlaczego HRX wdrożyło w swojej firmie międzynarodowy system ERP?
HRX jest rodzinną międzynarodową firmą logistyczną posiadającą biura na Łotwie, w Estonii, na Litwie, w Finlandii, Szwecji i Polsce. Każdego roku HRX obsługuje ponad 5000 klientów i dostarcza ponad 400 000 przesyłek w całej Europie. Aby wesprzeć swój rozwój i usprawnić procesy biznesowe całej grupy, HR-Group Oy wdrożyło w 2017 roku rozwiązanie Directo ERP. Decyzja ta wyznaczyła nowe standardy efektywności i przejrzystości w międzynarodowych operacjach firmy.

„Wdrożenie Directo ERP było dużym wsparciem naszych planów rozwoju. Od 2017 roku nasze przychody i liczba pracowników wzrosły dwukrotnie. Obecnie nasze przychody sięgają 40 milionów euro, a w HRX zatrudnionych jest ponad 350 osób. „Wdrożenie ujednoliconego i inteligentnego oprogramowania biznesowego w całej grupie niewątpliwie odegrało kluczową rolę w tym sukcesie” — wyjaśnia Jussi Akela, dyrektor generalny HR-Group Oy.
Wyzwania i cele
Logistyka międzynarodowa wymaga płynnych procesów biznesowych o charakterze transgranicznym. HRX znalazło idealnego partnera – Directo – który pomógł mu zoptymalizować działalność w sześciu krajach. Obecność Directo w Finlandii, krajach bałtyckich i Polsce pozwoliła HRX na bezproblemową digitalizację i automatyzację operacji na wszystkich sześciu obszarach działalności.
Przed wdrożeniem systemu Directo spółki zależne HRX korzystały w różnych krajach z różnych systemów księgowych i zarządzania biznesem, co skutkowało stosowaniem zróżnicowanych praktyk księgowych. Różnice te utrudniały standaryzację procesów i osiągnięcie przejrzystości w obrębie grupy. W latach 2016–2017 Lauri Lehtoviita, dyrektor finansowy i członek zarządu HR-Group, przewodził projektowi digitalizacji i ujednolicenia procesów księgowych we wszystkich krajach. Podjęto decyzję o wdrożeniu jednolitego systemu ERP we wszystkich jednostkach strukturalnych, stawiając sobie następujące główne cele:
- przejrzystość wszystkich procesów księgowych grupy
- standaryzowane przepływy pracy i najlepsze praktyki
- automatyzacja procesów
- integracja systemu ERP ze wszystkimi innymi narzędziami wykorzystywanymi w grupie
Dlaczego wybrałeś Directo? Czym się wyróżniało?
Chociaż znalezienie odpowiedniego rozwiązania okazało się trudne, Directo szybko stało się ostatecznym wyborem, gdy nadszedł czas podjęcia decyzji. „Wybraliśmy Directo, ponieważ było to firma wystarczająco duża, aby świadczyć usługi wysokiej jakości, ale i wystarczająco mała, aby poświęcić uwagę każdemu klientowi” – wyjaśnia Lehtovita.
Obecność Directo w Finlandii, krajach bałtyckich, a później w Polsce miała kluczowe znaczenie. „Dzięki naszym przedstawicielstwom w niemal wszystkich krajach, w których działamy, byliśmy pewni, że nasze potrzeby zostaną wysłuchane i spełnione. „Od samego początku Directo dotrzymywało swoich obietnic i ta niezawodność utrzymuje się do dziś” – mówi Lehtoviita. „Ponadto, w porównaniu z konkurencją, oferta Directo była korzystniejsza.”
Directo dostosowało się również do lokalnych wymagań. W Polsce, gdzie początkowo skomplikowane przepisy stanowiły wyzwanie, Directo postawiło na znalezienie rozwiązań i odniosło sukces. Podobnie w Szwecji firma Directo dostosowała swoje oprogramowanie do lokalnych potrzeb. „Nasi polscy koledzy początkowo uważali, że żaden zagraniczny program księgowy nie poradzi sobie z polskimi przepisami. „Directo nie tylko obiecało rozwiązanie tych problemów, ale też dotrzymało obietnicy” – podkreśla Lehtoviita.
Krok po kroku do międzynarodowego sukcesu.
Wdrażanie projektu rozpoczęliśmy od litewskiego oddziału HRX, a następnie stopniowo wdrażaliśmy go w innych krajach. „Wdrażanie oprogramowania odbyło się etapami, w poszczególnych krajach, i była to bardzo mądra decyzja. „Doświadczenia każdego kraju pozwoliły nam jeszcze lepiej zaplanować i wdrożyć kolejne etapy” – wspomina Lehtoviita. „Przejście całej grupy na nowe oprogramowanie zajęło około 6–9 miesięcy i nie napotkaliśmy żadnych poważnych problemów. „Z perspektywy czasu stwierdzam, że cały proces przebiegł bezproblemowo”.
Przejrzystość i efektywność.
Dzięki Directo firma HRX osiągnęła swoje cele:
- fakturowanie i przetwarzanie są zautomatyzowane zgodnie z planem
- wdrożono jednolite standardy i najlepsze praktyki w całej grupie
- przepływ danych pomiędzy różnymi systemami jest zoptymalizowany i odbywa się bez zakłóceń.
„Prosty przykład: grupa przedsiębiorstw ma wymóg, że wszystkie faktury muszą być zatwierdzone przez dwie osoby. Wdrożenie tego było łatwe dzięki Directo. Korzystanie z ujednoliconego rozwiązania programistycznego pozwala również na wygodne wprowadzanie aktualizacji i zmian w całej grupie. „Szkolenie pracowników i wdrażanie nowych praktyk stało się proste i skuteczne” – mówi Lehtovita.

Lehtoviita docenia również zalety Directo – przejrzystość, kontrolę, raportowanie i nieograniczone możliwości analityczne. „Dzięki Directo możemy generować raporty praktycznie na każdy temat, jaki przyjdzie nam do głowy. „Nasza kadra zarządzająca i właściciele mogą w każdej chwili uzyskać dostęp do przejrzystego i szczegółowego przeglądu działalności całej grupy” – wyjaśnia. „W porównaniu z poprzednimi praktykami posunęliśmy się o kilka lat świetlnych do przodu. W przeszłości musiałem wykonywać telefony i wysyłać e-maile, aby poprosić o dokumenty. Teraz po prostu otwieram Directo i wszystko, czego potrzebuję, mam pod ręką.”
Międzynarodowe oprogramowanie biznesowe jest kluczem do wzrostu.
Historia sukcesu firmy HRX pokazuje, że ujednolicone, międzynarodowe rozwiązanie ERP jest kluczem do efektywnego i dochodowego rozwoju przedsiębiorstwa. Zasięg geograficzny, elastyczność i obsługa klienta firmy Directo pomogły firmie HRX zoptymalizować operacje w wielu krajach, zapewniając lepszą kontrolę i wydajność. „Wystarczająco duża, aby świadczyć usługi wysokiej jakości, i wystarczająco mała, aby poświęcać uwagę każdemu klientowi” to coś więcej niż slogan – to filozofia, którą liderzy HRX naprawdę cenią. Współpraca ta obejmuje coś więcej niż tylko wybór oprogramowania; to prawdziwe partnerstwo.
W skrócie!
W tym roku Directo będzie świętować swoje 25-lecie!
2001 – pierwszy i długoletni klient Directo – Apollo Raamatpood (dziś Apollo Group).
2002 – Directo wchodzi na rynek europejski jako pierwsze oprogramowanie biznesowe oparte na chmurze (SaaS).
2003 – Pierwsi klienci spoza Estonii.
2005 – Otwarcie przedstawicielstwa na Litwie.
2007 – Otwarcie przedstawicielstwa na Łotwie.
2008 – Z Directo korzysta ponad 500 firm.
2009 – Otwarcie przedstawicielstwa w Finlandii.
2011 – pierwszy klient spoza UE, z Directo korzysta ponad 1000 firm.
2016 – Z Directo korzysta ponad 2000 firm.
2018 – Z Directo korzysta ponad 3000 firm w ponad 50 krajach.
2024 – Directo Polska – powołanie przedstawicielstwa w Polsce. Z Directo korzysta ponad 6000 firm.
Bezpośrednie komentarze użytkowników z biur HRX w różnych krajach
Pracując nad tym oprogramowaniem przez wiele lat, ani razu nie przyszło nam do głowy, żeby szukać czegoś innego lub je zmieniać. Jeśli potrzebujemy czegoś więcej, obsługa klienta reaguje szybko i znajduje rozwiązanie.
Zdecydowanie polecamy Directo, jeśli szukasz wygodnego, łatwego w obsłudze i nowoczesnego systemu ERP z profesjonalną obsługą.„
„Dziękujemy CEO Directo Latvija, Kārlisowi Ķuzisowi, za jego profesjonalizm i silny zespół wsparcia, który stworzył”.
Oto mocne strony Directo: Directo to oprogramowanie oparte na chmurze, więc można uzyskać do niego dostęp z dowolnego miejsca. Jest przyjazny dla użytkownika i łatwy w zarządzaniu. Directo umożliwia szczegółowe śledzenie wszystkich transakcji i zmian od początku do końca. Jeśli pojawią się problemy, lokalne zespoły szybko znajdą rozwiązania.”
Bardzo cenię sobie obsługę klienta Directo, gdzie zawsze otrzymuję szybką i profesjonalną odpowiedź. Ponadto instrukcje Directo są dokładne i aktualne, stanowiąc nieocenioną pomoc. Na przykład podczas zmian stawek VAT instrukcje były zawsze aktualizowane na bieżąco.„
Ani my, ani nasze kierownictwo w Finlandii nie spodziewaliśmy się tego, ponieważ wcześniej mieliśmy inne doświadczenia. Jest to łatwy w użyciu, a jednocześnie bardzo elastyczny i funkcjonalny system informatyczny. Raporty generowane przez Directo w różnych sekcjach pozwalają pracownikom na szczegółową analizę danych firmy.
Praca w chmurze, możliwość logowania się zarówno przez telefon, jak i komputer, możliwość załączania i przechowywania dokumentów, funkcje zatwierdzania dokumentów oraz integracja z innymi aplikacjami zautomatyzowały i ułatwiły wiele codziennych procesów w naszej firmie. Aktualizacje systemu Directo, szkolenia i konsultacje z pracownikami Directo pomagają nam w ciągłym doskonaleniu i rozwoju.”
◆